محمدرضا منصوریان: پیکارهای کشتی آزاد جوانان جهان در حالی از صبح امروز در سالن عبدی ایپکچی شهر استانبول ترکیه آغاز می‌شود که 2 روز قبل جوانان فرنگی‌کار ایرانی با درخشش خود توانستند در همین سالن عنوان نایب‌قهرمانی جهان در سال 2008 میلادی را به دست آورند.

کشتی فرنگی در ایران حرکت رو به جلویی از خود نشان می‌دهد.شاگردان حسن رنگرز که پیش از این قهرمانی در آسیا را تجربه کرده بودند در استانبول هم می‌توانستند یکه‌تاز جهان باشند، اما یکی، دو اتفاق راه آنها برای رسیدن به این هدف ناهموار و مقام قهرمانی را از آنها دور کرد.

شکست نابهنگام کشتی‌گیر 74 کیلویی ما یدالله عرب‌جعفری در مرحله نیمه‌نهایی مقابل مرسلی آذربایجانی آن هم در 10 ثانیه پایانی مسابقه و اقدام عجیب مسئولین برگزاری مسابقات که خارج از مقررات، جدول وزن‌کشی و انتخاب قرعه در وزن 84 کیلوگرم را بعد از انجام مراسم وزن‌کشی تغییر دادند تا نهایتاً بابک قربانی شایسته‌ترین کشتی‌گیر ما برای کسب مدال طلای وزن 84 کیلوگرم در دور دوم با کشتی‌گیر صهیونیستی برخورد کرده و از روبه‌رو شدن با کشتی‌گیر گرجی‌الاصل این تیم امتناع کند.

درخشش عبدولی

در میان نفرات تیم کشتی جوانان ایران در رقابت‌های جهانی استانبول بدون شک سعید عبدولی بهترین کشتی‌ها را گرفت و با شایستگی صاحب مدال طلای وزن 66 کیلوگرم شد. عبدولی در دور نخست کشتی‌گیر کره‌جنوبی را شکست داد. در دور دوم حریف پرقدرت آذربایجانی خود را 2 بر یک مغلوب کرد. او در دور سوم هم برابر کشتی‌گیر سوئدی دستش بالا رفت. این کشتی‌گیر اندیمشکی در مرحله نیمه نهایی نیز از سد کشتی‌گیر کرواسی که پیش از این حریف روسی را از سر راه برداشته بود گذشت و به فینال رسید.

حریف فینالیست او الکساندر ماکسیموویچ از صربستان بود که این کشتی‌گیر هم در نهایت مقابل عبدولی تن به شکست 2 بر یک داد تا جوان دلاور کشتی ایران صاحب تنها مدال طلای تیم ایران در مسابقات جهانی این دوره باشد. عبدولی در وقت اول کشتی خود با ماکسیموویچ به پیروزی 2 بر یک رسید. در وقت دوم روی قرعه سکه یک ‌بر یک نتیجه را واگذار کرد و در نهایت در تایم سوم صاحب برتری 4 بر صفر شد تا در مجموع صاحب پیروزی 2 بر یک شود.

مردان نقره‌ای تیم ایران در ترکیه رضا اسدپور، محمدرضا اکبری و بشیر باباجان‌زاده بودند. اسدپور مرد طلایی دوره قبلی این مسابقات در چین، در این دوره تا رسیدن به فینال با ارائه کشتی‌های خوب در وزن 50 کیلوگرم حریفانی از ارمنستان، لهستان و کره‌جنوبی را به راحتی برد، اما در کشتی پایانی مقابل زولکابوف قرقیزستانی که سال گذشته او را شکست داده بود در وقت‌های دوم و سوم دو بار فیتو شد و کشتی را واگذار کرد.

اکبری نماینده 96 کیلویی ما هم در کشتی فینال این وزن مرتکب اشتباهاتی شد تا در نهایت احمد تاچ بیلدیز ترکیه‌ای که سال قبل هم در فینال داود گیل‌نیرنگ را شکست داده بود باز هم با پیروزی مقابل کشتی‌گیر دیگری از ایران صاحب مدال طلا شود.

بشیر باباجان‌زاده سنگین‌وزن 120 کیلویی تیم ایران نیز باوجود آنکه تا پیش از رسیدن به فینال سسلان فارینف روسی (قهرمان دوره قبل جهان) و کشتی‌گیران پرقدرت دیگری از سوئد و رومانی را مغلوب کرده بود، اما در فینال مقابل رضا کایاآلپ از ترکیه هیچ شانسی برای پیروزی نداشت. تنها چهره برنزی تیم ایران در ترکیه یدالله عرب‌جعفری جوان اصفهانی در وزن 74 کیلوگرم بود که با 4 پیروزی برابر کشتی‌گیران بلغارستان، ونزوئلا، قرقیزستان و ازبکستان و یک شکست مقابل حریف آذربایجانی صاحب این مدال شد.

در پایان پیکارهای کشتی فرنگی جوانان جهان در استانبول ترکیه تیم میزبان با 3 مدال طلا و یک برنز و کسب 59 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. تیم ایران با یک مدال طلا، 3 نقره و یک برنز و با 05 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت و تیم آذربایجان با یک مدال طلا، 2 برنز و 33 امتیاز صاحب عنوان سوم شد.

کد خبر 59520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز